În momentul în care un agricultor intră în programul Creștem România BIO, devine partenerul Carrefour și beneficiază de sprijin financiar, de expertiza specialiștilor și de experiența pe care au acumulat-o aceștia în munca de până acum alături de agricultorii români. Carrefour a pus bazele Cooperativei Vărăști, a lansat programul Filiera Calității pe baza celor mai exigente caiete de sarcini de pe piață care asigură trasabilitatea produselor de la sursă la raft, iar acum recrutează pentru al doilea an consecutiv agricultori români pentru a-i susține în procesul de certificare bio prin programul Creștem România Bio.
Astfel, greutățile și provocările întâmpinate de agricultori în general, dar mai ales în perioada conversiei la bio, își găsesc mai ușor răspunsuri și rezolvări în relația cu Carrefour. Iată câteva dintre provocările pe care le-ar putea întâmpina agricultorii care fac pasul către bio și soluțiile prin care Carrefour își va sprijini partenerii săi la fiecare pas.
Cunoștințe
Agricultorii din România au cunoștințe despre agricultura convențională, dar mai puține despre cum pot trata diferitele probleme sau boli ale culturilor, fără a face apel la îngrășăminte și pesticide sintetice. Specialiștii Carrefour și ECOCERT sunt mereu pregătiți să ofere informații și exemple de bune practici pentru a-i îndruma pe cei aflați la începutul conversiei.
Proceduri
Relația cu autoritățile (Direcția Agricolă Județeană, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, organismele de control) este, desigur, un stres în plus pentru agricultorul care își dorește să își facă munca. Consultanții Carrefour oferă sprijin în procedurile de depunere a dosarului de conversie și exemple relevante pentru completarea actelor și îndeplinirea condițiilor, astfel încât să fie obținute subvențiile și înregistrările necesare funcționării.
Riscuri
Atunci când faci agricultură ecologică, fără posibilitatea de a apela la soluția ușoară a tratamentelor chimice, riscurile de a obține o producție mai mică decât cea prognozată, sau chiar de a pierde în totalitate o anumită cultură, sunt mai mari. Prin programul Creștem România Bio riscurile care pot apărea sunt mai ușor de anticipat alături de Carrefour și partenerii săi ce vor oferi ajutor tuturor agricultorilor în proces. Totodată, în ciuda riscurilor existente, cultura BIO reprezintă o investiție competitivă pentru agricultori, cu rezultate pe termen lung.
Neîncrederea consumatorului
Odată cu finalizarea procesului de creștere, recoltare și ambalare, există situații în care consumatorul final nu crede sau e sceptic că acestea sunt cu adevărat bio. Carrefour este deja apreciat de către consumatori pentru gama extinsă de produse BIO pe care o oferă. De asemenea, în mișcarea amplă creată prin programul Creștem România BIO, Carrefour își propune să implementeze, regulat, campanii de educare și popularizare a semnificațiilor certificării și etichetei bio.
O piață mai restrânsă
Consumatorul din România este încă, într-o bună măsură, unul de tip tradițional, care preferă să achiziționeze alimente din piețe sau alte tipuri de comercianți care nu oferă certificări pentru produsele pe care le vând și au extrem de puține garanții ale trasabilității acestora. Atât prin campaniile de comunicare, cât și prin faptul că oferă un contract de preluare a producției în primii ani, Carrefour ajută producătorii să își găsească drumul către consumatori.
Prețul și profitul
Având costuri de producție mai mari, produsele bio sunt, de regulă, mai scumpe. De aceea, poziționarea lor pe piață e esențială. În spații unde sunt la concurență cu produse tradiționale, și unde criteriile de diferențiere dintre ele sunt doar prețul și aspectul, ele nu se vând (întotdeauna vor fi alese legumele mai ieftine și mai arătoase). Pe de altă parte, puse în contextul favorabil (eticheta bio, raftul sau raionul bio, menționarea clară a originii), aceste produse sunt căutate, cumpărate și pot aduce profit mai mare față de cele provenite din agricultura convențională. Carrefour semnalează în fiecare magazin produsele BIO, acestea având o secțiune dedicată, promovată în fața produselor tradiționale.