În esență, pașii pe care legislația îi prevede pentru ca un agricultor să fie recunoscut ca producător și apoi pentru a putea comercializa produse ecologice, sunt următorii:
- Fiecare operator trebuie să încheie un contract cu un organism de control în agricultură ecologică (AE) pentru a fi inspectat și certificat, organismul de control fiind un organism independent.
- Înainte ca producătorii să înceapă desfăşurarea unei activităţi în acest domeniu, au obligaţia să se înregistreze la Ministerul Agriculturii, anual, la Direcţiile pentru Agricultură Judeţene şi a Municipiului Bucureşti, în baza contractului semnat cu organismul de control în AE.
- Pentru obţinerea şi comercializarea produselor ecologice care poartă etichetele şi siglele specifice, producătorii trebuie să parcurgă un proces strict. Prima etapă a acestui proces este o „perioadă de conversie”, care durează între 1 și 3 ani, în funcție de tipul de cultură din sectorul vegetal al operatorului.
- Pe durata întregului lanţ de obţinere a unui produs ecologic, operatorii trebuie să respecte permanent regulile stabilite în legislaţia comunitară şi naţională. Ei trebuie să-şi supună activitatea unor controale, în scopul verificarii conformităţii cu prevederile legislative.
- În urma controalelor efectuate de organismele de control, operatorii care au respectat regulile de producţie vor primi certificatul de produs ecologic şi îşi vor putea eticheta produsele cu menţiunea „ecologic” (și menţiuni legate de originea produselor și organismul de control care a efectuat inspecţia şi a eliberat certificatul de produs ecologic).